loading...
مجله علمی آموزشی گلدآموز
امید بازدید : 28 دوشنبه 31 خرداد 1400 نظرات (0)

برای آشنایی بیشتر با کریپتوکارنسی و رمزارزها درک مفهوم بلاکچین و روش کار آن بسیار مهم است. در هر حوزه ای که قصد سرمایه گذاری دارید بسیار اهمیت دارد که بتوانید مفاهیم پایه ای و اساسی آن حوزه را بشناسید. با آشنایی کلی و عمومی با مفاهیم مهمی هم چون بلاکچین می توانید ماهیت اصلی مارکت را درک کنید. سپس می توانید با استفاده از انواع بسته آموزشی ارز دیجیتال اقدام به شروع فعالیت و سرمایه گذاری در این حوزه کنید.

خوشبتخانه این روزها افراد متخصصی همچون امید فدوی و دیگر افراد با تجربه در این حوزه، اقدام به انتقال دانش خود به افراد مبتدی می کنند. اما بیایید نگاهی به مفهوم بلاکچین و نکات مربوط به آن داشته باشیم.

https://hamgardi.com/fa/Post/33471-%d9%87%d9%85%d9%87-%da%86%db%8c%d8%b2-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%81%d9%86%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d9%84%d8%a7%da%a9%da%86%db%8c%d9%86-%d9%88-%d8%a7%d8%b1%d8%b2%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%ac%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84

بلاکچین (BlockChain) چیست؟

بلاکچین از دو عبارت Block و Chain در معنای بلوک و زنجیر تشکیل می شود. می توان بلاکچین را زنجیره ای از بلوک ها دانست. هر یک از این بلوک ها حاوی اطلاعات مهم شبکه و تغییرات آن هستند. در سیستم بلاکچین از دو فناوری بسیار مهم استفاده می شود. این دو فناوری عبارتند از فناوری Decentralized و رمزنگاری.

هدف اصلی ایجاد بلاکچین به وجود آوردن بستری برای انجام معاملات بدون نیاز به یک طرف سوم است. به گونه ای که شما بتوانید دارایی های خود را به شکلی امن نگه داری کرده و در صورت لزوم آن را به سرعت و با کم ترین میزان تراکنش، جابه جا کنید.

برای درک بلاکچین و نحوه ی عمکرد آن باید مفاهیم جزئی دیگری را بشناسید. در ادامه به هر یک از این مفاهیم اشاره کرده و به اختصار آن ها را توضیح می دهیم.

اجزای مهم شبکه بلاکچین

برای آن که نحوه ی کارکرد Blockchain را درک کنید نیاز به شناخت اجزای مختلف آن دارید. این اجزا هر یک تعاریف خاص خود را داشته و نقشی مهم را در شبکه ایفا می کنند. در ادامه به این اجزا اشاره می کنیم. اما ابتدا بیایید ببینیم یک بلاک دقیقاً چیست؟

بلاک در بلاکچین به چه معناست؟

بلاکچین از تعداد زیادی بلاک تشکیل شده است. این بلاک ها به طور پیوسته در حال ایجاد شدن و زنجیر شدن به بلاک های قبلی هستند. برای مثال در بلاکچین بیت کوین هر ده دقیقه یک بار یک بلاک جدید ایجاد می شود. اما این بلاک ها شامل چه چیزهایی هستند؟

هر بلاک سه خصیصه ی مهم دارد:

· اطلاعات: دیتاهای یک بلاک در حقیقت همان اطلاعات تراکنش های انجام شده در این ده دقیقه هستند.

· نانس: Nonce یک مجموعه از اعداد سی ودو بیتی است. این اعداد زمانی که بلاک در حال ایجاد شدن است به شکلی کاملاً تصادفی به وجود می آیند. این فرآیند بر پایه ی برنامه نویسی های انجام شده در شبکه انجام می شود.

· هش: Hashها اعدادی 256 بیتی هستند.

در زمان ایجاد اولین بلاک در یک شبکه ی بلاکچین، هش های رمزنگاری شده و نانس به شکلی کاملاً رندوم ایجاد می شوند.

اما آیا بلاک ها به خودی خود ایجاد می شوند؟ در این جا نیاز است که به یکی از اجزای مهم شبکه ی بلاکچین یعنی ماینر اشاره کنیم.

ماینر (Miner) چیست؟

ماینر که در معنای لغوی به معنای استخراج کننده است، وظیفه ی ایجاد بلاک های بلاکچین را بر عهده دارد. هر یک از بلاک های بلاکچین، نانس و هش مخصوص به خود را دارد. در فرآیند ماینینگ پردازنده های قدرتمندی برای حل مسائل ریاضی به کار می روند. حل این مسائل در نهایت به کشف یک Nonce جدید و ایجاد یک بلاک دیگر می انجامد.

نتیجه حل این مسئله ریاضی اتصال یک نانس به یک هش بوده و در نهایت با ایجاد بلاک جدید، ماینر پاداش ایجاد بلاک را دریافت می کند. به دلیل پیچیده بودن این فرآیند ماینرها به استفاده از پردازنده های بسیار قدرتمند نیاز دارند. در شبکه ی بیت کوین هم اکنون به ازای ایجاد هر بلاک 6.25 بیت کوین پاداش داده می شود.

نود Node چیست و چه نقشی در بلاکچین دارد؟

شبکه ی بلاکچین علاوه بر ماینرها به نودها نیز نیاز دارد. هدف اصلی وجود نودها (گره ها) در شبکه، تحقق غیرمتمرکز بودن آن است. اطلاعات بلاکچین از کسی مخفی نیست و شما می توانید تمام آن را بر روی سیستم خود داشته باشید.

در حقیقت کل شبکه هم اکنون متشکل از نودهای بسیاری ست که در سراسر جهان سیستم سخت افزاری خود را در اختیار شبکه قرار می دهند. به این ترتیب همه ی این افراد یک کپی از تمام اطلاعات شبکه در اختیار دارند و به این ترتیب امکان ایجاد تغییر در آن توسط هیچ کس وجود ندارد.

مزایای بلاکچین چیست؟

در بالا مفاهیم و اجزای اصلی بلاکچین را به صورت کلی معرفی کردیم. بدیهی ست که برای آن که وارد بازار ارزهای دیجیتال شوید، تنها داشتن چنین اطلاعاتی به شما کمک نخواهد کرد. هم چنین برای کسب دانش کافی در خصوص ماینینگ و روش های کسب درآمد از آن حتماً نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر خواهید داشت. برای این منظور می توانید از مطالب آموزشی رایگان در سایت آکادمی امید فدوی بهره ببرید.

اما هدف ما در این جا پرداختن دقیق تر به بلاکچین است. از این رو در این بخش مزایای این سیستم را از نظر می گذرانیم. چه چیزی باعث شده است تا بلاکچین تا این اندازه محدودیت کسب کند؟

· امنیت: غیرمتمرکز بودن بلاکچین باعث می شود امنیت این شبکه بسیار بالا باشد. این مسئله هم چنین در قدرت برنامه نویسی آن نیز نهفته است که به مرور زمان به وسیله ی توسعه دهندگان بهبود یافته است.

· عدم کنترل سازمان یا گروهی خاص: هیچ حکومت و سازمانی بر این ارز کنترل ندارد. از این رو شما می توانید بدون نیاز به پاسخ گویی به هیچ ارگانی دارایی خود را در آن ذخیره کنید. عدم نیاز به بانک و کنترل بر دارایی تان دیگر مزیت آن است.

· سیستم هوشمند: امکان برنامه ریزی در بلاکچین باعث شده است بتوان در آن اقدام به ایجاد قراردهای هوشمند، پرداخت های سیستماتیک و ... کرد.

چرا بلاکچین؟

شاید شما به تازگی با مقوله بلاکچین و کریپتوکارنسی آشنا شده باشید. این آشنایی می تواند از طریق یک مطلب، ویدئو یا از خلال یک بسته آموزشی ارز دیجیتال ایجاد شده باشد. بسیار مهم است که درک کنید شما تنها فردی نیستید که به دنبال کشف این سرزمین ناشناخته هستید و روزانه هزاران نفر با حوزه ی ارزهای دیجیتال آشنا می شوند.

برتری های بلاکچین در برابر بانکداری سنتی

پارامترهای بسیاری وجود دارند که به عنوان یک نقطه ضعف در سیستم بانکداری شمرده می شوند. پیش از هر چیز این موضوع که شما سرمایه ی خود را در اختیار یک سازمان قرار می دهید خود ریسک ها و مشکلات خاص خود را در پی دارد.

از طرفی کارمزدهای بالا در این سیستم خود از معایب بسیار مهم آن است. نیاز به پر کردن اظهار نامه های مختلف برای انتقال سرمایه تان، عدم امکان جابه جایی پول در زمان کم و ... همه از مسائلی هستند که در بانکداری با آن ها مواجهید. برای مثال شما نمی توانید به راحتی مبلغی پول را برای دوست خود در خارج از کشور منتقل کنید.

اینجاست که بلاکچین وارد می شود. این شبکه به شما امکان می دهد تا:

· تراکنش های خود را به صورت ناشناس انجام دهید.

· دارایی تان تحت کنترل خودتان بوده و در امان باشند.

· کارمزد کمی پرداخت کنید.

· به واسطه و بانک نیازی نداشته باشید.

· تراکنش های خود را به هر جای جهان در زمان بسیار کمی انجام دهید.

آیا بلاکچین کاربردهای دیگری نیز دارد؟

بلاکچین یک سیستم پردازش و ثبت اطلاعات است. از این رو از شبکه ی بلاکچین علاوه بر ایجاد و انتقال رمزارز در فعالیت های بسیار زیاد دیگری نیز استفاده می شود. برای مثال می توان از این شبکه در انتخابات ها استفاده کرد. این شکل از رای گیری بسیار مطمئن و شفاف بوده و امکان تخطی از واقعیت نیز در آن وجود ندارد.

ثبت اسناد و اطلاعات دیگر مزیت مهم این شبکه است. با ثبت اطلاعات در این شبکه تا ابد و به راحتی به آنها دسترسی خواهید داشت.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 184
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 70
  • باردید دیروز : 26
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 223
  • بازدید ماه : 422
  • بازدید سال : 3,396
  • بازدید کلی : 10,438